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Abstract
In unserer Abteilung wurde bei 2 rückenmarkverletzten Patienten die Indikation einer nach Brindley stimulierten, neurogenen Blase gestellt. Die Probleme der akkuraten Positionierung der externen Steuereinheit konnten mit Hilfe der Dermatographie hervorragend gelöst werden. Möglich war somit eine exakte Positionierung des externen Transmitters über der Empfangseinheit. Die so korrekt stimulierbare Harnblase zeigte in der Folge eine koordinierte, vollständige Harnblasenentleerung und somit auch eine Reduzierung der durch eine inkomplette Blasenentleerung entstehende Komplikationen, wie z. B. rezidivierende Harninfekte.
In our department, two spinal cord lesion patients suffering from neurogenic bladder dysfunction were selected for the implantation of a Brindley stimulator, as they could not be managed by conservative treatment. Accurate positioning of the external transmitter block over the subcutaneous receiver block, which is essential for the Brindley stimulator to function correctly, posed problems for the relatives who had to apply the external transmitter. In order to facilitate positioning, dermatography was used to mark the exact spot where the external transmitter should be placed. A 3-year follow-up showed that this marking solved the problem completely and that recurrent urinary tract infections stopped.[PUBLICATION ABSTRACT]





