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Herz
Urban & Vogel 2006
Acute Heart Failure due to Fulminant and Giant Cell Myocarditis
1 Mayo Clinic
College of Medicine, Mayo Clinic, Rochester, MN, USA.
Leslie T. Cooper Jr1AbstractAcute or fulminant nonischemic, dilated cardiomyopathy (DCM) is an uncommon cause for heart failure with a highly variable prognosis that is in part dependent on histopathology and in part on clinical presentation. Once common causes of acute DCM are excluded using standard clinical tests, the specific inflammatory and infectious causes of DCM should be systematically evaluated and treated. Specific histopathologic forms include fulminant lymphocytic myocarditis, which has an excellent prognosis with standard heart failure care. By contrast, giant cell myocarditis, which may be fulminant or acute, has a poor prognosis and frequently re-
quires heart transplantation or immunosuppression for long-term survival. Noninvasive tests that may support the diagnosis of fulminant or acute myocarditis include cardiac magnetic resonance imaging and bio-markers of cardiac injury. Certain clinical, hemodynamic, and echocardiographic variables predict risk of death or transplant in acute myocarditis. This article will compare the presentation, prognosis, and treatment options for several uncommon causes for acute heart failure and suggest certain clinical scenarios in which the likelihood of specific histopathologic disorders is high enough to warrant endomyocardial biopsy if noninvasive tests are inconclusive.
Akute Herzinsuffizienz bei fulminanter Myokarditis und Riesenzellmyokarditis ZusammenfassungDie akute oder fulminante, nicht durch eine koronareIschmie verursachte Kardiomyopathie ist eine seltene Form der Herzinsuffizienz mit ausgesprochenunsicherer Prognose, wobei diese teils von der Histologie, teils vom klinischen Krankheitsbild abhngt.
Spezifische histopathologisch definierte Ursachensind die fulminante lymphozytre Myokarditis, dieunter standardisierter Herzinsuffizienzbehandlungeine sehr gute Prognose hat. Dagegen ist die Prognose bei der Riesenzellmyokarditis, die sowohl fulminant als auch akut in Erscheinung treten kann, meist
ungnstig. Sie bedarf einer lang dauernden immunsuppressiven Therapie oder einer Herztransplantation. Zu den nichtinvasiven Verfahren, die fr die differentialdiagnostische Entscheidung hilfreich sind, gehren die Magnetresonanztomographie und kardiovaskulre Biomarker. Klinische, echokardiographische und hmodynamische Parameter entscheiden ber die Prognose und die Notwendigkeit, ggf. eine Herztransplantation in Erwgung zu ziehen. Fr die Differentialdiagnose einer fulminanten Myokarditis und einerRiesenzellmyokarditis ist die Endomyokardbiopsie unverzichtbar.
Key Words: Myocarditis Dilated cardiomyopathy Acute heart failure syndrome
Herz 2006;31:76770
DOI 10.1007/ s00059-006-2917-4
Schlsselwrter: Myokarditis Dilatative Kardiomyopathie Akute Herzinsuffizienz
Introduction
The syndrome of acute heart failure is frequently associated with a newly diagnosed dilated, hypokinetic...